10 September, 2020

Прашање и реакција во врска со реконструкцијата на ул. Македонско-Косовска бригада

Денес, 10.09.2020, испративме допис до град Скопје со прашање во врска со реконструкцијата на ул. Македонско-Косовска бригада, но и со реакција за потребата од работење на сеопфатна велосипедска мрежа на ниво на Град Скопје, како и со потсетување на потпишаниот меморандум.

Дописот како документ е достапен на следниот линк, а како текст во блог-постот во продолжение.
---------------------
До: Град Скопје, Градоначалник на Град Скопје, Сектор за планирање и уредување на просторот, Координативно тело за велосипедски сообраќај

Предмет: Прашање и реакција во врска со реконструкцијата на ул. Македонско-Косовска бригада

 

Почитувани, 

На 08.9.2020 година, Град Скопје на официјалната веб страница објави соопштение за медиуми (https://skopje.gov.mk/mk/) во кое се најавува реконструкцијата на улицата Македонско-Косовска бригада на потегот кој ги поврзува булеварот Никола Карев и улицата Втора Македонска бригада. Според соопштението, ќе се реконструираат коловозот и тротоарите во должина од 1700 метри, но не е најавена промена на решението на улицата со кое би се вовеле и велосипедски патеки/ленти. Ќе се менуваат и атмосферската и фекалната канализација, а знаеме колку е ограничувачко поставувањето на сливници за идните промени на решението. Поради тоа, сметаме дека оваа реконструкција требало да се искористи за сосем поинакво решение.

Како една од главните најавени цели што треба да се постигнат со реконструирањето на оваа улица е “подобрувањето на урбаното живеење“. За какво подобрување на урбаното живеење зборуваме ако граѓаните кои сакаат да користат точак мора да го споделуваат коловозот со возилата? 

Сакаме да напоменеме дека делницата која ќе се реконструира баш поврзува 2 улици кои имаат каква-таква велосипедска инфраструктура (бул.Никола Карев и ул.Втора Македонска Бригада), меѓу нив се наоѓа ул. Џон Кенеди на која исто така се планирани велосипедски патеки. Дополнително, улицата припаѓа на примарната мрежа и е сосем логично и таа да вклучи велосипедски патеки/ленти.




Со сегашните решенија (постоечките и најавените велосипедски патеки се означени со црвено) жителите на Чаир можат да се движат само во правецот запад-исток низ својата населба и не се поврзуваат на ниеден начин со Центар и остатокот од Градот. Граѓаните на Чаир и Бутел се директно дискриминирана во однос на своите сограѓани од Карпош и Аеродром, на пример.

На местата означени со сини линии (по текот на бул. Македонско Косовска бригада и бул.Цветан Димов) мора да се спроведат велосипедски решенија, за градот да биде поврзан и за велосипеди, не само за автомобили. Дотолку повеќе, што ни овие поврзувања не го задоволуваат препорачаниот минимум за растојание на велосипедска мрежа. Растојанието меѓу бул. Македонско-Косовска бригада е 1.3 километри.
Според тоа, тие се уште повеќе неопходни. 

Според PRESTO водичот од Европска унија (https://ec.europa.eu/) препорачаната широчина на велосипедска мрежа (поточно максимално растојание меѓу паралелни велосипедски рути во урбана средина) изнесува 250 метри.

Според Холандски, Германски и други водичи, таа широчина изнесува меѓу 400 и 500 метри, со тоа што во централни подрачја може да биде и погуста. Според Space Syntax анализи, прифатливото растојание меѓу паралелни велосипедски рути изнесува: 300 метри за централно градско подрачје, 500 метри за градската средина надвор од центарот и 1.000 метри за предградијата. 

Доколку спроведете велосипедско решение по текот на бул. Македонско Косовска бригада и на бул. Цветан Димов растојанието меѓу мрежата од бесконечно ќе го сведете на 1.3 километри, што е соодветно за ретко населени преградија, а не за густа речиси централна населба.

Поради тоа, во идните планови препорачуваме да испланирате барем уште две (означени со жолто) или оптимално 3 паралелни велосипедски рути помеѓу Македонско Косовска бригада и Цветан Димов. 

Во овој контекст, би сакале да ве потсетиме на точки 2, 3 и 4 од Меморандумот кој го потпишавме со сега градоначалникот на Скопје, Петре Шилегов. (цел меморандум е достапен тука:  http://natochak.blogspot.com/2017/10/blog-post_15.html )

2. Новата градска администрација ќе ја напушти автоцентричноста како принцип во сообраќајот и ќе работи на постепено приоритизирање на пешачењето, велосипедскиот сообраќај и јавниот превоз како и поставување на велосипедска инфраструктура во сите делови од градот во соработка со останатите градоначалници. Ќе тежнее процентуалниот удел на овие типови сообраќај да расте од година во година, а на автомобилот да опаѓа

3. Новата градска администрација се обврзува да вклучи задолжителни велосипедски простори и патеки во секое идно проектирање на нова улица, булевар или мост.

4. Новата градска администрација се обврзува секоја идна реконструкција на булевар или поважна улица да вклучува и велосипедско решение во просторот. Потесните улици да имаат решение за успорување на возилата за безбедно заедничко споделување на просторот (Зони 30).

Оваа реконструкција се однесува на улица од примарната мрежа, се изведува во 2020-та година и заслужува попрогресивно решение од она што е најавено на медиумите.  

Поради сето набројано погоре, сметаме дека оваа улица задолжително треба да има велосипедско решение. 
Ве молиме да нè информирате дали сообраќајното решение за улицата предвидува безбедно движење на велосипеди и издвоена велосипедска инфраструктура, и ако да, од каков тип е таа.

Остануваме отворени за соработка за остварување на целите од меморандумот. 

 

Со почит,
НаТочак

10.09.2020

 

НаТочак

неформално здружение за урбан велосипедизам   

За подобро вело - Скопје

e-mail: natochak@gmail.com

blog: natochak.blogspot.com

FB: facebook.com/NaTochak

TW : twitter.com/NaTochak

21 August, 2020

Прашање и реакција во врска со пробивањето на улица Есенинова

Денес, 21.08.2020, испративме допис до град Скопје со прашање во врска со пробивањето на ул.Есенинова, но и со реакција за потребата од работење на сеопфатна велосипедска мрежа на ниво на Град Скопје, како и со потсетување на потпишаниот меморандум.
Дописот како документ е достапен на следниот линк, а како текст во блог-постот во продолжение.
-----------

До:
Град Скопје, Градоначалник на Град Скопје, Сектор за планирање и уредување на просторот, Координативно тело за велосипедски сообраќај 
Предмет: Прашање и реакција во врска со пробивањето на ул. Есенинова

Почитувани,

На 20.08.2020 година, Град Скопје на официјалната веб страница објави соопштение за медиуми ( https://skopje.gov.mk/mk/ ) во кое се најавува отпочнувањето со работи за пробивање и изградба на улицата Есенинова која ќе ги поврзе Центар, Кисела Вода и Аеродром. Според соопштението, улицата ќе содржи коловозни ленти и тротоари за пешаци, но не е наведено дали во решението за неа е предвидена и велосипедска инфраструктура.

Како една од главните најавени цели што треба да се постигнат со пробивањето на оваа нова улица е да се зголеми бројот на поврзувања помеѓу булеварите Борис Трајковски и 3-та Македонска Бригада, а со тоа и да се намали кружењето при движењето помеѓу Кисела Вода и Аеродром. Со оглед на тоа дека ваквото кружење е уште подемотивирачко при употреба на велосипеди затоа што времето на патување значително се зголемува, ваквите напречни поврзувања помеѓу булевари би требало задолжително да имаат и велосипедска патека/лента.

Дополнително, имаме информација дека е планирана реконструкција на ул. Никола Карев (паралелно на трасата на железницата) со што таа би добила велосипедски патеки/ленти. Во тој случај, уште повеќе сметаме дека е логично патеката по ул. Никола Карев која ќе ги поврзува велосипедските патеки на бул.Кузман Јосифовски Питу и бул. 3-та Македонска Бригада, да продолжи до пешачко- велосипедската патека на бул. Борис Трајковски преку ул. Есенинова.
Во овој контекст, би сакале да ве потсетиме на точки 2, 3 и 4 од Меморандумот кој го потпишавме со сега градоначалникот на Скопје, Петре Шилегов. (цел меморандум е достапен тука: http://natochak.blogspot.com/2017/10/blog-post_15.html )  

2. Новата градска администрација ќе ја напушти автоцентричноста како принцип во сообраќајот и ќе работи на постепено приоритизирање на пешачењето, велосипедскиот сообраќај и јавниот превоз како и поставување на велосипедска инфраструктура во сите делови од градот во соработка со останатите градоначалници. Ќе тежнее процентуалниот удел на овие типови сообраќај да расте од година во година, а на автомобилот да опаѓа 
3. Новата градска администрација се обврзува да вклучи задолжителни велосипедски простори и патеки во секое идно проектирање на нова улица, булевар или мост. 

4. Новата градска администрација се обврзува секоја идна реконструкција на булевар или поважна улица да вклучува и велосипедско решение во просторот. Потесните улици да имаат решение за успорување на возилата за безбедно заедничко споделување на просторот (Зони 30).

Оваа улица е сосема нова, се пробива во 2020-та година и заслужува попрогресивно решение од она што е најавено на медиумите.

Исто така, би сакале да ви посочиме на потребата од дизајнирање на соодветна и сеопфатна велосипедска мрежа.

Според PRESTO водичот од Европска унија (https://ec.europa.eu/) препорачаната широчина на велосипедска мрежа (поточно максимално растојание меѓу паралелни велосипедски рути во урбана средина) изнесува 250 метри.
Според Холандски, Германски и други водичи, таа широчина изнесува меѓу 400 и 500 метри, со тоа што во централни подрачја може да биде и погуста. Според Space Syntax анализи, прифатливото растојание меѓу паралелни велосипедски рути изнесува: 300 метри за централно градско подрачје, 500 метри за градската средина надвор од центарот и 1.000 метри за предградијата
Моментално попречните велосипедски врски во овој дел од градот по текот на бул. Борис Трајковски се дури на 3.1 километри (велосипедски ленти / патеки има на бул. Кочо Рацин и следно на бул. Србија) што е три пати повеќе од растојанието предвидено за предградија, и дури шест пати повеќе од потребното за градска средина каква што има на овој потег.

Поради сето набројано погоре, сметаме дека оваа улица задолжително треба да има велосипедско решение. Ве молиме да нè информирате дали сообраќајното решение за улицата предвидува безбедно движење на велосипеди и издвоена велосипедска инфраструктура, и ако да, од каков тип е таа.

Остануваме отворени за соработка за остварување на целите од меморандумот.

Со почит, 
НаТочак

21.08.2020

НаТочак
неформално здружение за урбан велосипедизам

За подобро вело - Скопје

14 August, 2020

Анкетен лист за ДУП Градска четврт Ц06 Стара железничка станица

За ДУП Градска четврт Ц06 Стара железничка станица кој се наоѓа на јавна анкета до 14.08.2020, Општина Центар ја има објавено целата документација на линкот.

















Синтезен приказ на планот може да се погледне во документацијата на линкот или на следната слика:

НаТочак денес испрати свое мислење и сугестии преку анкетен лист.

Содржината е во продолжение како текст и како pdf на линкот.
ЗАБЕЛЕШКА:
Имаме неколку едноставни, но суштински забелешки:

1. ПРЕКИН НА ВЕЛОСИПЕДСКИ ПАТЕКИ ПО ПРИМАРНА МРЕЖА
Добро е што речиси целата примарна мрежа добива велосипедска инфраструктура. Булевар Кирил и Методиј од двете страни, булевар Кочо Рацин од двете страни, кружниот тек на Мајка Тереза од двете страни. Чудно е што улицата Јордан Мијалков добива велосипедска патека само во една половина и само од јужната страна?! Па како велосипедистите ќе се движат од исток кон запад по оваа улица? Очекуваме дека ќе ни одговорите слично како Град Скопје што ни одговорија за Димитрие Чуповски: дека ДУП-от не е финално сообраќајно решение, само покажува што е возможно. Дека сообраќајните решенија се разработуваат со посебни проекти и дека тие може да вклучат велосипедски патеки иако немало тука. Да речеме дека ќе биде така. Во тој случај, што би жртвувале? Пристапот кон објектите = улица C7 (профил на коловоз 6 метри) или цела лента од улица Јордан Мијалков (профил на коловоз 9.8 метри =3 коловозни ленти)? Очигледно е дека ова решение мислело на комотен пристап со автомобил кон објектите во комплексот, но не и за велосипедскиот сообраќај.
Сте им подариле дури 6 метри (*веројатно 600 метри должина = 3600 м2) бесценет јавен простор за автомобилска комоција на само 2-3 парцели, а сте ставиле тротоар од 2 метри и никаква велосипедска патека?! Ако ДУП не покажува финално решение, тогаш зошто во ДУП не се намали бројот на коловозни ленти, а да се додаде велосипедска патека?
Предлагаме или овој пристап да биде еднонасочен (3 метри) и потесен, или да се одземе лента од Јордан Мијалков, или објектите да добијат пристап со попречни улици или да се помести регулационата линија до самите објекти за да се добие велосипедска патека по цела должина. Според Планот за унапредување на велосипедскиот сообраќај на Град Скопје
(https://skopje.gov.mk/media/4370/predlog-plan-za-unapreduvanje-na-velosipedski-soobrakaj-2019-2021.pdf) усвоен лани во септември, треба да се преврти сообраќајната пирамида и приоритет да добијат пешаците и велосипедите во новите решенија.
Во вакво решение не само што не добиваат приоритет, туку и не постојат.
Бараме барем да фигурираат некако и секако не на сметка на зеленилото, туку на сметка или на коловозот или на експропријација на парцелите.
Во спротивно, овој план е автоцентричен и води сметка само за приватните интереси на неколку парцели, а не на илјадници граѓани кои ќе го користат просторот.

И не води сметка за здравата мобилност во градот.
2. ВЕЛОСИПЕДСКА МРЕЖА НИЗ БЛОКОТ
Според PRESTO водичот од Европска унија (https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/cycling-guidance/presto_policy_guide_cycling_infrastructure_en.pdf) препорачаната широчина на велосипедска мрежа (поточно максимално растојание меѓу паралелни велосипедски рути во урбана средина) изнесува 250 метри.


Според Холандски, Германски и други водичи, таа широчина изнесува меѓу 400-500 метри, со тоа што во централни подрачја може да биде и погуста. Според Space Syntax анализи, прифатливото растојание меѓу паралелни велосипедски рути изнесува: 300 metres for the inner city, 500 metre for the semi central locations and 1 000 meters in the outer city.
Предлагаме комплексот долг дури 900 метри според googlemaps да се “пробие“ со барем едно велосипедско поврзување спрема горните принципи. А пожелно со 2 или 3.
Но едно е задолжително. Во спротивно, велосипедистите ќе треба да возат цел километар додека не наидат на велосипедска патека и можност за поврзување.
Ваквиот комплекс повеќе наликува на субурбана средина и индустриска зона, а не на хумано централно градско подрачје. Цртежот во прилог има намера да послужи како скица, илустрација на нашата идеја, а не решение. Не ги знаеме доволно добро условите и можностите, но ја доловуваме поентата.
Би апелирале овој принцип да се користи и во другите ДУП-ови.


3. ВЕЛОСИПЕДСКИ ПАРКИНГ
Добро е што стои оваа одредба:
Уредување на јавен простор: 
34. При изработка на проектна документација за уредување на земјиштето за општа употреба задолжително да се обезбеди паркинг простор за велосипеди.

Сметаме дека истото треба да е задолжително и за објектите кои не се изградени (да обезбедат паркинг на затворено), а за објектите кои се изградени или се почнати по проекти, да се обезбеди во рамки на просторот околу објектите.

Редовно има недостаток на паркинг за велосипеди кај комерцијалните објекти (на пример Рамстор) и велосипедите се врзуваат за огради, дрвја итн.

4. БЕЗ КОМЕНТАР
Нехуманото решение со огромни кружни текови во најцентралното градско подрачје не заслужува коментар и знаеме дека не е предмет на овој ДУП.

01 August, 2020

Пријава на инфраструктурен проблем – уништена велосипедска патека поради работа со тешка машинерија

На 22.јули испративме пријава до Град Скопје и до ЈП Улици и патишта за уништување на велосипедската патека на Партизанска поради невнимателна работа со тешка машинерија.
Пријавата како .pdf документ е достапна на линкот, а како текст во продолжение. 

Подетален и посликовит опис на проблемот има во албумот на Facebook, достапен на овој линк. Албумот е објавен на 31. јули, откако 9 дена после пријавата, уништувањето на патеката продолжи.

-------------------------

До:                          Град Скопје
 
Сектор за уредување и просторно планирање
 
Предмет: Пријава на инфраструктурен проблем – уништена велосипедска патека поради работа со тешка машинерија
 
 
 
ПРИЈАВА
 
Почитувани,
 
На ден 22.07.2020 год. пријавуваме уништување на велосипедска патека од тешка машинерија, која моментално работи на бул. Партизански Одреди, од бул. Френклин Рузвелт до ул. Никола тесла. Сликите се од пред поранешно Симпо во Карпош 1.
 
Во прилог слики:



Бараме итен прекин на работата со тешка машинерија и санација на настанатите дупки, која освен ако не се копа целосно од почеток до крај на потегот на кој се работи, никогаш нема да може да се врати во првобитната состојба.
Понатаму, на овој потег е потребно да се направи заобиколување на автобуската постојка која е веднаш до местото на кое сега се работи. Предлагаме сега да се искористи можноста за изведување на потребното заобиколување и санација на уништениот асфалт на велосипедската патека.
 
 
 
Со почит,
Неформална група на велосипедисти НаТочак
natochak@gmail.com
22.07.2020
 
Скопје
*Овој документ е испратен во електронска форма до Град Скопје и ЈП Улици и Патишта.

31 July, 2020

Анкетен лист за ДУП Градска четврт Ц01 Мал Ринг

За ДУП Градска четврт Ц01 Мал Ринг кој се наоѓа на јавна анкета до 31.07.2020, Општина Центар ја има објавено целата документација на линкот.

Синтезен приказ на планот може да се погледне во документацијата на линкот или на следната слика:


НаТочак денес испрати свое мислење и сугестии преку анкетен лист.

Содржината е во продолжение како текст и како pdf на линкот.
ЗАБЕЛЕШКА:

Почитувани,
Пред се, голем поздрав за тоа што ја објавувате целата документација за плановите и
транспарентно известувате. Тоа е реткост меѓу општините, па дури и кај Град Скопје.
Со тоа овозможувате различни страни, физички и правни лица, формални и неформални граѓански здруженија да реагираат во својата област на која посветиле многу години работа.
Очекувавме дека рокот за јавната анкета ќе биде продолжен и иако главните забелешки ни се спремни, потребно ни е уште малку време да ја собереме целата аргументација.
Затоа, ги праќаме главните забелешки сега, во рамки на рокот, а се надеваме дека нема да има проблем ако како дополнение на овој мејл испратиме нивно дообјаснување.
Иако за некои од коментарите со сигурност не е надлежна општината, очекуваме да бидат проследени, а и ние самите ќе ги пратиме до останати релевантни институции.
1. Сметаме дека е добро тоа што речиси целиот Мал Ринг се третира како Јавна
површина/Режимски пристапни улици
, но треба да се дадат попрецизни насоки со цел да се осигура одржливост во сообраќајните проекти, зашто сообраќајните инженери без прецизни насоки, редовно се автоцентрични.
За таа цел, Општината мора да изготви План за велосипедски поврзувања и пешачко
движење
кој ќе се надоврзе на Планот за унапредување на велосипедскиот сообраќај на Град Скопје. Имено, иако на запад и исток од центарот има велосипедски поврзувања, во самиот центар каде сообраќајната пирамида треба најмногу да биде превртена, предност имаат автомобилите и сите велосипедски патеки прекинуваат баш кога ќе се допрат до Малиот Ринг.
2. Сметаме дека решението од ГУП и сообраќајните проекти на Град Скопје за ул.Даме Груев се многу лоши. Проширување на коловозот на Даме Груев не смее да биде цената што ќе ја платиме за правење на Рекорд пешачко-трамвајска(јавен превоз) зона.
Ако сега Рекорд има 4 ленти, Даме Груев 2 и ако со новото решение Рекорд стане со 2 ленти (мора, заради жителите, достава и јавниот превоз), а Даме Груев со 4 ленти, тогаш сме направиле само ЗАМЕНА, а не ПРОМЕНА.
3. Сметаме дека е многу лошо и решението од ГУП за подземната сообраќајница покрај Вардар. Покрај опасност од водите, ова решение значи дека на кејот, на најатрактивната локација во градот, никогаш нема да може да пораснат дрвја со големи крошни како што има сега покрај
ГТЦ. Тоа ќе значи смрт за центарот на градот. Наместо нови поврзувања за автомобили, ни треба силен јавен превоз и беспрекорна мрежа од велосипедски и пешачките патеки.
4. Предлагаме да се стави одредба дека пешачкото и велосипедското движење во идните проекти за уредување на кејот мора (а не може) да бидат застапени. Истовремено, дека мора да се направи поврзување со околните сообраќајници преку соодветни рампи, конектори итн.
5. Предлагаме општината да донесе политики за паркирање по примерот на европските
градови со кои ќе знае со колку точно паркинг места располага, колкаво движење тие
предизвикуваат и етапно да ги регулира, намалува итн. со цел центарот да добие што попешачки карактер.
6. Бараме да се отстрани можноста за идна изградба од паркинг под плоштад. Овој
паркинг со рампите ќе ги претвори пристапните пешачки улици кон плоштадот во колски улици со постојан промет на возила кои ќе влијаат негативно на пешачкото и велосипедското движење, на евакуацијата од настани, на загадувањето, на озеленувањето на плоштадот, на околните бизниси и со тоа негативно ќе се влијае на амбиентот во центар. Овој подземен паркинг е веројатно најлошото нешто во овој план и ќе направите огромна штета ако остане, посебно во ваков облик.
7. Предлагаме улиците и јавните простор да се озеленат со соодветни одредби до
одреден процент. Да се внимава зеленилото да е на позиција која ќе креира поволни сенки за пешаците и велосипедите. Поради појавата на екстреми во температурите со климатските промени, за да се поттикне и овозможи пешачкото и велосипедското движење, ќе биде од голема важност улиците и јавните простори да се озеленат на внимателно осмислен начин.

14 July, 2020

Држачи за велосипеди на новите автобуси

На 10-ти јули првично и на 14-ти јули како потсетување, НаТочак испрати e-mail до Координативното тело за велосипедски сообраќај на Град Скопје со прашање поврзано со новите автобуси, поточно поставувањето на држачи за велосипеди на некои од нив.
Ова прашање го дискутираме со надлежните од Град Скопје и ЈСП уште од 2016-та година на состаноци и по електронски пат (првиот состанок со ЈСП беше во 2016-та, а извештај е достапен на линкот) за конечно во 2019-та година, Советот на Град Скопје да усвои План за унапредување на велосипедскиот сообраќај на Град Скопје 2019-2021 (достапен на линкот) каде стои дека до 2020-та ќе биде достапна оваа можност.

Пораката од 10.07.2020 е достапна во продолжение.
Очекуваме одговор. 
Извадок од план за унапредување на велосипедскиот сообраќај на Град Скопје

-----------------------------
Почитувани,
Ја поздравуваме одлуката да се зголеми возниот парк на Јавното сообраќајно претпријатие и со подобри автобуси.
Но, иако често беше дискутирано на нашите средби и потврдувано од ваша страна, на сликите не гледаме држачи за велосипеди на новите автобуси.
Затоа ви ги поставуваме следните прашања:
  • Дали на донесените модели на автобуси има држачи за велосипеди? 
  • Ако нема држачи, дали можат да се монтираат дополнително на одредени линии?
  • Ако можат да се монтираат држачи за велосипеди, дали Градот планира да го направи тоа и кога?
Кога велиме држачи за велосипеди, не мислиме на претходните кои беа непрактични за користење, туку на сосема нови за кои разговаравме да влезат во документацијата за набавка или барем да се имаат предвид кога се набавуваат автобусите да бидат компатибилни.

Со почит, 
--
НаТочак
неформално здружение за урбан велосипедизам

13 July, 2020

Сите ветуваат улици и патишта - но какви?

Ја завршивме 4.5 - месечната кампања поттикната од парламентарните избори 2020 година.
Кампањата со презентација на овие барања од албумот, но и многу повеќе (референци, примери, статистики...) ја започнавме на крајот на февруари, а партиите ги искомунициравме во средината на март.
Од тогаш поминаа 4 месеци што е
повеќе од доволно време за да ги прочитаат, прифатат, преработат барањата.



Се надеваме дека повеќето тоа го направиле, зашто тоа е минимумот кој треба да се направи во полето на велосипедскиот сообраќај и сродните полиња на државно ниво, за да може да има промени и на локално ниво.

Затоа и ги нарековме црвени линии, бидејќи е тоа минимумот од кој не отстапуваме.
Возевме и виртуелна критична маса посветена на црвените линии:

А сè уште е актуелна петицијата #МојатаЦрвенаВелоЛинија: https://www.change.org/CrvenaVeloLinija и ќ
е продолжи и после изборите.
Оваа 'програма' останува актуелна до остварување. 
Инвестирањето во улици и патишта никогаш не е неутрално.
Дури и кога не се јавно обзнанети, во нив има вградени вредности.
Дали дизајнот на оваа улица помага да бидеме поздрави и побезбедни или поболни и понебезбедни?
Дали им служи на сите граѓани, особено на послабите или само на тие во автомобили?
Дали сообраќајниот систем на државата е климатски отпорен и рамноправен или е максимално штетен за климата и нерамноправен?
Дали градот ни нуди диверзитет на транспортни опции или само една сигурна опција?
Дали маалото има јавен простор во кој уживаме да сме умерено физички активни или ни прави само пречки? 


Не престануваме да ги поставуваме овие прашања.
Улиците и патиштата не се неутрални.
Не е доволно да се тури асфалт, не е доволно да се вложат милиони во улици и патишта и тоа да е по автоматизам голема и добра инвестиција.
Какви се вредностите, какви се ефектите, какво е значењето е она што е побитно.

Благодариме на сите на поддршката и на Александра Христов за дизајнот.

Битката за побезбеден сообраќај, повеќе транспортни опции, поквалитетен живот, позелени, поздрави и порамноправни градови продолжува!








Слоганот "ЌЕ ИНВЕСТИРАМЕ ВО УЛИЦИ И ПАТИШТА" може да има различно значење…
1. ЗА БЕЗБЕДНОСТА 🚧

Ако во населените места градите улици само за коли:
-малку луѓе ќе возат точак и ќе пешачат
-кога ќе го прават тоа ќе бидат изложени на поголем ризик, повреди и смрт
-остануваме на дното на Европа по загинати во сообраќај

Ако во населените места градите мултимодални улици:
-повеќе луѓе ќе возат точак и ќе пешачат
-ќе се намали бројот на сообраќајни судири и бројот на судири со тешки последици
-ќе се спасат човечки животи

2. ЗА ЕДНАКВОСТА 👫

При ограничени средства и при веќе постоечки улици и патишта за автомобилски сообраќај:

Продолжување на приоритетот на автомобилски улици и патишта значи примарна грижа за независната мобилност само на:

-луѓето кои имаат повеќе автомобили во семејството и економска моќ постојано да ги користат
-лицата постари од 18 и помлади од 65 години
-оние кои се способни да управуваат моторно возило

 Ако приоритетот се стави на оние типови сообраќај кои се запоставени: јавен превоз (железница и автобуски превоз), велосипедски и пешачки поврзувања, тоа значи независна мобилност и поголеми можности и на:

-лицата помлади од 18 и постари од 65 години
-лицата со хендикеп
-членовите од семејствата кои имаат само 1 или немаат автомобил
-жените
-граѓаните кои сакаат да го намалат своето штетно влијание врз природата
-социјално загрозените лица

3. ЗА ЖИВОТНАТА СРЕДИНА и КЛИМАТА 🌳🌍

Со автомобилите како централно решение на превозот:
-поголем дел од почвата се запечатува со асфалт
-се уништуваат поголеми предели
-се трошат повеќе ресурси
-се влијае преку загадувањето и бучавата на живиот свет
-се засилуваат климатските промени

Со мултимодален пристап, фокус на јавен превоз и активен транспорт (пешачење и возење велосипед):
-има повеќе простор за зеленило
-се трошат помалку ресурси од природата
-се намалуваат негативните ефекти кон живиот свет
-се остваруваат климатските цели за намалени емисии на CO2

4. ЗА ЗДРАВЈЕТО ❣️

 Ако градите автоцентрична инфраструктура:
-се зголемува загадувањето кое потекнува од сообраќајот
-се зголемува бучавата
-луѓето живеат седечки начин на живот
-во пораст се кардиоваскуларни, респираторни, психосоматски и др. заболувања, како и гојазноста,
можноста за рак и дијабетес и намален е животниот век

 Ако градите мултимодални улици:
-бучавата и нејзините негативни ефекти на луѓето ќе се намалат
-луѓето ќе имаат умерена физичка активност секојдневно
-загадувањето ќе се намали
-јавното здравје ќе се подобри и ќе има заштеди во здравството
-луѓето ќе живеат подолго, поздраво, попродуктивно, посреќно

5. ЗА КВАЛИТЕТОТ НА ЖИВОТ 😊🤸‍♀️

Ако инвестирате во улици строго за автомобили:
-луѓето ќе бираат автомобил и за кратки дистанци
-никогаш нема да има доволно паркинг и потребата само ќе расте
-јавниот простор ќе биде затрупан со автомобили и градовите неподносливи

Ако инвестирате во улици за луѓе:
-луѓето ќе имаат диверзитет на транспортни опции
-ќе пешачат и возат точак на кратки дистанци
-ќе ги доживуваат и сакаат местата каде живеат
-местата на живеење ќе станат поквалитетни, порелаксирани и поатрактивни за живот