11 December, 2014

За сообраќајните стратегии на Скопје (писмо од граѓанин на по-велосипедски град)

После најавената стратегија на Град Скопје за претворање на Скопје во велосипедски град (преамбициозно име за проект кој не го става велосипедот на прво место, туку само обезбедува одредени патеки), ја добивме мапата од Карлсруе за споредба на велосипедската мрежа меѓу двата града, а потоа и следниов мејл од Александар Иванов, Македонец кој живее таму. Прочитајте.
 НаТочак, исто така, спрема мислење кое ќе го достави до Град Скопје за оваа стратегија.
Се согласуваме дека мора да се почне од некаде, а тоа е реконструкција на она што веќе го имаме (постоечките велосипедски патеки), но за да се нарече еден град велосипедски, потребно е многу, многу повеќе од тоа. 

Велосипедската мрежа на Karlsruhe

Планираната велосипедска мрежа на Скопје за 2017-та

 -------------------------------------------

Aleksandar Ivanov
6 December

Благодарам на одговорот,  
јас не живеам во Скопје во моментов, но во Скопје поминав 6 години како студент од крајот на 90 ите до некаде 2005 сите години ги поминав на велосипед во време кога велосипедот беше раритет и немаше ниту една велосипедска патека. Затоа многу добро ми се познати потенцијалите на Скопје и правам се што е во мојата моќ да со апели и идеи да допрам до ушите на надлежните. Истовремено во моментов живеам во Карлсруе, град кој има многу добро решена велосипедска инфраструктура. Слушајќи го градоначалникот Коце Трајановски ( кој навистина поради неговото залагање го почитувам ) можам да заклучам дека луѓето инволвирани во оваа проблематика немат никакви познавања ниту пак визија во кој правец треба да се движат сообраќајните решенија во Скопје. Со други зборови не може од една страна да се зборува дека ќе развиваме велосипедски град со тоа што прво ќе се изгради инфраструктурата за автомобилите, па после паралелно со нив ако има простор се гради и велосипедската инфраструктура. Исто така битно е да се разбере за да се возат велосипеди, истите треба да имат некаква предност. Пред се да имат можност да се движат побзо во централното градско подрачје. Со други зборови ништо нема да се добие ако велосипедските патеки се прават исклучиво покрај булевари. Мора да се барат решенија каде движењето со велосипед ќе биде ексклузивно право. Затоа централното градско подрачје (големиот ринг) треба да биде така решен што улиците ќе можат да се користат само како сервисини и брзната на движење би требало да биде ограничена на 20 до 30 км на час. Ова ќе даде огромна предност на оние што користат велосипеди и многу луѓе не само од љубов или еколошка свест туку од практични причини ќе поминат од автомобил на велосипед. Треба на секој да му биде јасно дека зголемување на бројот на велосипедисти е најчесто базиран врз практични причини. Од тука тврдам дека огромна грешка се прави со идејата за проширување на ДАМЕ ГРУЕВ во булевар. Тоа е екстремно лошо решение. Идејата ДИМИТРИЈА ЧУПОВСКИ да се претвори во пешачка зона е добра и ја подржувам. Но со проширувањето на ДАМЕ ГРУЕВ всушност придобивката од ДИМИТРИЈА ЧУПОВСКИ се неутрализира затоа што повторно ќе имаме транзитен булевар во самиот центар. Затоа апелирам до вас. Обидете се да допрете до градоначаликот, обидете се да му образложите дека во центарот на градот не треба да има транзитни булевари. Јужен Булевар и Булевар Гоце Делчев се сосема доволни. И дека со претворањето на центарот во пешачко велосипедска зона (со можност за користење од градскиот сообраќај и како сервисни улички да се дојде до паркинг, достава на роба и слично) ќе се постигне една огромна цел, а тоа е помасовно користење на велосипедите.

П.С. Јас би бил пресреќен кога некој од град Скопје би бил во можност да дојде и да посети Карлсруе за со свои очи да се убеди што значи центар во радиус од 2 километри комплетно ослободен од транзитирање на автомобили. Оттука еве оваа покана може да им ја пренесете ако некогаш со нив седнете на маса.

Поздрав, 
Александар Иванов


Продолжение
-------------------------------------------

Aleksandar Ivanov
6 December

Почитувани, најголемата грешка на градот Скопје е тоа што со овозможувањето на полесно и побрзо движење на автомобилите низ центарот на градот само уште повеќе се мотивираат луѓето да го користат автомобилот како превозно средство. Дури и во западот каде што еколошката свест на луѓето е на многу повисоко ниво изборот на средство за сообраќај најчесто се избира од практични причини. Јас не гледам навистина ниту една практична причина во наведената стратегија на град Скопје од автомобил да се помине на велосипед, Напротив колку булеварите се пошироки, а особено оние кои го сечат центарот, толку ќе имаме повеќе сообраќај. Тоа е непишано правило во сообраќајот. Затоа на секаде во светот булеварите во централното градско подрачје се стеснуваат, а на нивна сметка се прават велосипедски булевари и пешачки зони. Затоа инсистирам да не се фрлаат пари за проширување на Даме Груев која треба да си остане таква каква што е и да се користи како сервисна улица, а со парите кои се планирани за нејзина реконструкција да се подобри велосипедската инфраструктура. Како и во забрзување на изградбата на планираните кружни текови кај НИП Нова Македонија и проширувањето на улицата Јордан Мијалков. Оваа проширување заедно со планираниот Јужен тек се сосема доволни да го прифатат комплетниот сообраќај од една кон друга страна на Скопје, со што центарот ќе се ослободи од сообраќај. Тоа е тоа, знам дека многу работи повторив, но мислам дека мојата идеја и заложба вреди да се разгледа. Што се однесува до мојот поопширен пост слободно објавето го.

26 November, 2014

Во Скопје може и без кола!

Скопје е загаден град и тоа ни пречи на сите. Ни пречи кога шетаме, ни пречи кога возиме точак, ни пречи кога вежбаме на отворено, ни пречи секој пат кога ќе излеземе надвор, од која било причина. Не сме изолирани ни во нашите домови и коли, воздухот е насекаде ист!
Воздухот е за сите ист, но различни превозни средства различно влијаат.
Сите сме одговорни за загадувањето, но со менување на превозните навики можеме да го намалиме.
 
Автомобил не е единствен начин на превоз во Скопје.
На помали дестинации може и пеш, на средни со точак, на подолги со автобус!
Кога мора со автомобил, сподели превоз!
 
Група активисти #НаТочак се обидоа да ги поттикнат своите сограѓани да пробаат да ги променат навиките укажувајчи им на останатите опции за превоз.
 
Исфилтрирај ги превозните навики за почист град за мене, за тебе, за нашите деца.
*** Потсетување: попладнево, со почеток од 17:30 во Скопје ќе се вози 31-та Критчна маса со тема „Исфилтрирај ги навиките! Не чади, диши со полни гради“ (линк)
 
 

 







 

24 November, 2014

Критична маса #31: Исфилтрирај ги навиките! Не чади, диши со полни гради.

ДатумСреда, 26.11.2014
Почеток17:30, Плоштад Македонија
Крај: Плоштад Делфина, Влае
---------------------------------------------------------------------
Facebook настанлинк

Промотивни материјалилинк
Рута: http://goo.gl/j9TFdt

---------------------------------------------------------------------



Постерот за КМ#31: „Исфилтрирај ги навиките“

Дали баш мора да запалиш кола за до продавница или за да излезеш на кафе?
Дали е навистина неопходно на дестинација до 5-6 км. да одиш со кола?
Има ли можност на некој друг начин да стигнеш таму каде што сакаш?
Разгледај ги опциите како може да стигнеш дотаму, кое превозно средство најмногу одговара, и каде може да го избегнеш превезувањето со кола. Таму каде што мора да одиш со кола, може да се организираш да се возиш заедно со некого, не мора да се возиш сам. Начинот на превоз во многу случаи е повеќе резултат на навика отколку неопходност. Пробај да направиш промена за свое добро, за добро на сите.
Исфилтрирај ги своите навики!

Скопје е загаден град и тоа ни пречи на сите. Ни пречи кога шетаме, ни пречи кога возиме точак, ни пречи кога вежбаме на отворено, ни пречи секој пат кога ќе излеземе надвор, од која било причина. Не сме изолирани ни во нашите домови и коли, воздухот е насекаде ист!


Сите сме одговорни за загадувањето, а со менување на навиките сите ќе придонесеме тоа да се намали.

Што предлагаме ние? Предлагаме повремено да заборавиме на автомобилот како превозно средство, да пробаме да се превезуваме со велосипед, пеш, со градски превоз.
Колата не е единствениот начин на превоз во Скопје!

Ајде дојди со нас, заедно да им покажеме на пријателите како може да помогнеме во прочистувањето на воздухот во Скопје! Ајде сите на точак! Придружи ни се!
Сврти кругче после работа, школо, факултет со нас во среда на Критична маса, за да видиш дека Скопје има и други велосипедисти и чека уште толку и десетпати повеќе да му се приклучат.
Во среда на 26-ти ноември ја возиме 31-та Критична маса по ред, зборно место - Плоштад Македонија, 17.30 часот.

Дојди да ја почувствуваш атмосферата на Критична маса, сите заедно да покажеме дека сакаме да дишеме чист воздух и дека е неопходно и градот да му го даде заслуженото поприоритетно значење на ваквиот начин на превоз, со кој не се загадува воздухот.

Возиме по следнава рута: 



Времето е поладно, облечете се во повеќе слоеви.
Почнуваме и завршуваме во темница, па задолжително носете светла на точакот. Други светлечки и звучни помагала се бонус :)
Се гледаме!
Ѕрн ѕрн!
--------------------------------------------------------------
Критична маса е неформален велосипедски собир кој се случува во над 300 градови во светот.
Нема лидери, нема формална организација, само група на свесни луѓе кои сакаат подобар вело-град.
Од мај 2012-та се случува еднаш месечно и во нашето Скопје!
Возиме секоја последна среда во месецот по различна рута и со различна тема.
Критична маса во Скопје е самоодржлив, саморегулиран и самофинансиран месечен собир на урбаните велосипедисти кој зависи од придонесот на секој учесник, пред сѐ од неговото појавување на собирот и покажување бројност („Нѐ има, земете нѐ предвид“), од активната грижа настанот да помине во најдобар ред, а потоа и од донациите за промотивните материјали, волонтерскиот придонес во: осмислувањето на настанот, неговата промоција и се разбира во креативната страна на возењата.
До овој момент, скопјани 30 пати возеа масовно по скопските улици, на 30 различни теми поврзани со урбаниот велосипедизам.

Да ги освоиме по 31-ви пат улиците со нашите точаци, активно, ангажирано, свесно, заедно, со полни срца! Приклучи се! Може да нé има повеќе! И Скопје може да стане подобар град!
--------------------------------------------------------------
*** Секој учесник вози на своја одговорност.
 

Промотивни материјали #КМ31

[дизајн: Мирослав Старовски]
Промотивните материјали од овој блог-пост може слободно да се споделуваат, печатат, да се лепат на соодветни локации во градот, да се користат во рамки на објави за настанот или како линкови.
Однапред ви благодариме на сите за помагањето да се прошири информацијата за Критична маса #31, а на Мирослав му благодариме што на интересен начин го претстави филтрирањето: од сменети навики до сменета стварност.
МАТЕРИЈАЛИ ЗА ПЕЧАТЕЊЕ
  • постер и флаер
-Постер (А3, во боја, pdf) верзија за печатење: линк.

Постерот за КМ 31 - верзија за веб и печатење 


флаер, предна страна
 
флаер, задна страна
 

 
МАТЕРИЈАЛИ ЗА ВЕБ
  • банери
Подолу следува преглед на банерите.

веб-банер 300x250
 

веб-банер 300x250
 

веб-банер 500x500
 

веб-банер 980x100
 

веб-банер 990x80


веб-банер 851x315 (Facebook cover)
 

веб-банер 3125x1042 (Twitter cover)
 

08 November, 2014

Работилница за градски велосипедизам со Ралф Ван Дер Зејден (видео + фотографии)

Работилницата со Ралф Ван Дер Зејден „Зошто точак?“ во организација на Холандска Амбасада, НаТочак и ЕУ Инфо Центарот се одржа на 30.10.2014 во просториите на ЕУ Инфо Центарот. Се состоеше од презентација и дел за дискусија.
Со презентацијата Ралф, инаку моментално директор на компанијата I bike Belgrade и Beograd Velograd фестивалот, направи преглед на неговиот животен пат со велосипедите од Холандија до Белград, на состојбата со велосипедската инфраструктура и култура во Холандија и во земјите од Југоисточна Европа и презентацијата ја заврши со поенти и пораки зошто точакот треба да се сфати сериозно како придвижувач на позитивни промени во еден град.
Благодарност до Ралф за опсежната презентација и што ни беше гостин во Скопје, благодарност до сите кои ја проследија презентацијата и учествуваа во дискусијата и благодарност до Холандската амбасада и ЕУ инфо-центарот што го овозможија настанот.
Се надеваме дека сите присутни: велосипедистите и институциите кои имаат надлежности за подобрување на ситуацијата во Скопје, научивме по нешто.

Оние кои не беа во можност да присуствуваат, може да го погледнат видеото.
Подолу има и мал фото-преглед.






Најава на гостинот
 

Дел од публиката
 
 


Зошто точак? 
Ралф во неговата презентација имаше една добра поента дека возењето точак не е добро само за оние кои го практикуваат (нивното здравје, заштеда, мобилност), туку и за останатите учесници во сообраќајот: се намалуваат сообраќајните гужви за возила, се подобрува квалитетот на воздухот, се намалува буката, се ослободува простор за други содржини...се креира поквалитетен и поатрактивен град од што корист имаат сите!
 

Обичен ден во Холандија 
-број на патувања со велосипед од различни групи луѓе во различни делови од денот.
Во Холандија само 10 % од сите патувања со велосипед се спорт и рекреација. Се друго е транспорт.
 

5 милиони велосипедисти и 14 милиони патувања во текот на денот е проценката за нормален ден во Холандија. 
Еден од тие велосипедисти е и самиот Холандски премиер кој на фотографијата е прикажан како пристигнува на работа на точак.


Податоци за удел на велосипедскиот сообраќај во вкупниот во главни градови во регионот. Колкав е процентот моментално во Скопје, не знаеме.
 

10 причини да се сфати возењето точак сериозно. Cycling as a change maker. За повеќе од она на фотографиите, мора да ја гледате презентацијата ;)
 

И уште една причина да се сфати возењето точак сериозно. 
Луѓето секако ќе возат точак во поголем број! 
Забележлив е пораст на возењето на точак, насекаде низ светот! 
Задачата на властите е да го поттикнат тој раст со вложувања во инфраструктурата и зголемување на безбедноста на велосипедистите.
 

Каква треба да биде велосипедската инфраструктура? Да поврзува, да биде континуирана, да не прекинува, да биде препознатлива и обележана...
 


 
Дискусијата во најголем дел се фокусираше на најчестите проблеми кои граѓаните кои се превезуваат на велосипед во Скопје ги имаат. Проблемот на узурпирани велосипедски патеки од возила, како и ситни подобрувања кои многу ќе значат: заменување на рабниците со рампи и слично. Да се следи искуството на корисниците, а не само да се црта. Да се испробаат тие патеки после изведбата, да се увидат реалните проблеми. 
Се спомнаа и законските измени и проблематичноста на формулацијата за употреба на кацигата во новиот предлог-Закон и различните толкувања кои ги предизвикува.
Општините немаат надлежност на големите булевари каде најчесто се наоѓаат велосипедските патеки, но можат да ги направат внатрешните улици во соседствата по-велопријателски, да воведат зони 30, да го регулираат паркирањето на возила, да ги сменат високите рабници со рампи итн.